Kip, het meest veelzijdige stukje vlees - Reisverslag uit Kitui, Kenia van laurainkitui - WaarBenJij.nu Kip, het meest veelzijdige stukje vlees - Reisverslag uit Kitui, Kenia van laurainkitui - WaarBenJij.nu

Kip, het meest veelzijdige stukje vlees

Door: laurainkitui

12 Juni 2011 | Kenia, Kitui

Jambo iedereen!

Mijn verhaal begint dit keer bij vorig weekend, het weekend van de kip.

Zaterdag besloten we een rondje stad te gaan lopen. Bij toeval hoorden we opeens een hoop kabaal vanaf Kitui stadium (groot grasveld) afkomen. We werden wel nieuwsgierig dus gingen even een kijkje nemen. Iedereen schreeuwde 'Wiper!', mensen liepen in t-shirts van Wiper en er werden verschillende acts met zang en dans uitgevoerd. Vanaf een afstandje (wat voor ceremonie het was wisten we niet, en we blijven toch blanken), kijken we het spektakel toe. We konden niet alles goed zien, dus besloten alles toch maar van wat dichterbij te gaan bekijken (en bekeken te worden). Na een tijdje hadden we het wel gezien, en wisten we nog steeds niet ter ere van wat het feestje was. Later hoorden we in de supermarkt dat Wiper de vice-president van Kenia is, en een bezoekje aan Kitui bracht. Aha, dus vandaar..
Onze avond begon vlammend.
Iedereen was zich aan het voorbereiden op een stapavondje in 'Riverside' (discotheek hier vlakbij). Voordat we gingen moesten ook nog even de kaarsen gedoofd worden. Het probleem was dat onze kaarsenschaal één bonk kaarsvet was geworden, en we in het midden een vuurtje hadden gemaakt van lucifers en papier. Een huis-kampvuurtje zegmaar. Nu was dat huis-kampvuurtje een beetje uit de hand gelopen (zelfs blazen met 3 man kon het vuur niet doven). Ik ging dus maar op zoek naar een grote pan, terwijl Guus en Iris discussieerden of het nut had er water overheen te gooien. Hoewel Guus zei dat dit niet zou helpen, wilde Iris het toch even proberen. Inderdaad, het hielp niet. Integendeel, er ontstond in no-time een enorme steekvlam, van wel 2m hoog. Iedereen raakte wel een beetje in paniek en niemand kon nadenken voor een aantal seconden. Totdat ik me de pan herinnerde. Thijs en ik begonnen de kast leeg te gooien, en toen ik de pan te pakken had gooide Guus hem over het vuur. Pfoef, geluk gehad dat de slingers en rotzooi aan het plafond geen vlam hadden gevat! De buurman kwam ook nog kijken, en vroeg of er vuur was. Want volgens Wigle maakten we behoorlijk wat kabaal, en gaf ons huisje licht..
Na dit avontuur hebben we gezellig gedanst in 'Riverside', en gepooled. Maar we hebben de hele avond nog wel over de steekvlam nagedacht, en er (gelukkig) om kunnen lachen.
De volgende dag zette dit weeekend zich voort in de vorm van een kip. Iedereen (behalve ik) was het er namelijk wel over eens dat het wel leuk was een keer onze eigen kip te slachten. En, omdat ik de pret niet wilde bederven, gingen we op de markt dus een mooie kip uitzoeken. Wigle kreeg een zwart-witte kip ondersteboven in zijn handen geduwd. De kip zag dit als een mogelijke ontsnappingspoging, en begon in handen te pikken en te fladderen. Gelukkig kreeg Wigle de kip snel onder controle, en besloten we hem mee te nemen voor 400 KSH (3,33 euro). Maargoed, toen we de kip hadden moest 'de daad' natuurlijk ook nog wel even gebeuren. Iedereen (behalve ik) leek het wel wat om de kip te slachten. Dus werden hier lootjes om getrokken. En Thijs werd de 'gelukkige'. Het was heel naar om te zien, heb me tijdens het ritueel dan ook maar even omgedraaid, en gedacht: als wij het niet doen had iemand anders het toch wel gedaan. Zo werd de kip een kippenragout, waar de mannen wel van konden smullen. Iris en ik konden er niet van genieten, beiden bleven we met die arme kip in ons hoofd zitten..
Tijdens onze stageweek kwamen we ook nog voor een aangename verassing te staan. Toen guus en ik op dinsdag het lab uit kwamen lopen, zagen we opeens een mzungu-vrouw staan. Toen we vervolgens de hoek omliepen, stond er zelfs een hele groep blanken! Een ware mzungu-invasie. Het waren bijna allemaal Nederlanders, en een paar Duitsers. Heel raar om opeens 'Hallo' te zeggen tegen vreemde mensen hier. Ik kan denk ik wel zeggen dat dit mijn eerste echte cultuurshock was hier in Kenia. We besloten om 's avonds met zijn allen uit eten te gaan, dus ze kwamen ons om 6u oppikken in hun (superdeluxe) prive matatu. Erg leuk om even een avondje te kletsen met wat andere Nederlanders. Ze waren allemaal erg benieuwd naar onze verhalen en ervaringen van hier. Ze zouden hier 3 weken blijven voor onderzoek vanuit school.
Na de stageweek is het weer lekker tijd voor weekend! Vrijdag hebben we een filmnacht/ slaapfeestje gehouden. Dus, alle matrassen naar de woonkamer gesleept, en alle woonkamer-meubels naar de slaapkamers. En dan lekker films kijken met popcorn, bier en ijs! De volgende dag lastten we een relax-dag in. Dus, met zijn allen naar het zwembad! Ik heb eigenlijk vooral gezond, en boeken gelezen. Van het zwemmen kregen we honger, dus vroegen we om de menu-kaart. Hier stonden heel veel lekkere dingen op, maar hier in Kenia weet je het nooit, dus vroegen we aan de ober of ze ook echt alles hadden. Ze zei van ja, maar na 4 gerechten geprobeerd te hebben, bleek dat we alleen keuze hadden uit French fries. Dus french fries mochten het zijn. Frietjes zijn hier altijd vet en slapXD, maar het smaakte lekker!
Dit was 'm weer voor deze keer!

Kwa heri,
Mukilia (Laura)

• 12 Juni 2011 - 16:21

Tante Ria:

Hoi Laura,
    Zo dat is schrikken geblazen met jullie vuurtje, wat goed van jou met die pan er over te doen. Dan blus je het gelijk.En dan ineens kom je weer nederlanders tegen.even in je eigen taal praten. leuk zeg.
    Maar een disco is daar toch ook, om uit te gaan gezellig hoor je moet ook genieten.hoe is het met de olifanten
    kom je die ook nog tegen.
    hier gaat alles goed, en kijk uit naar je volgende verhaal.
    Dikke kus Ome Loek Tante Ria......

• 12 Juni 2011 - 21:13

Cobi Van Der Meer:

Hoi Laura
    Dat arme kippie.
    Tja ik houd wel van kippenragout maar als ik eerst zelf mijn kip daarvoor moest slachten zou ik er ook voor passen. Wij hebben vandaag een leuke dag gehad we hebben gevaren met de vriendinnen. De vrienden zijn gaan branding kanoën, dat vonden ze ook heel leuk. Veel plezier nog.
    Tot je volgende bericht. Leuke verhalen hoor.
    Groetjes Cobi

• 13 Juni 2011 - 06:15

Rianne:

Kippie, kippie!
    Snap ook wel dat je niet echt van zo een ragoutje kan genieten! Dan is alleen een hapje pilau ook wel voldoende!
    We gaan van dit ritueel waarschijnlijk ook geen foto's terug zien!
    Vandaag is het een druilerige dag en het is nog wel je moeders verjaardag! Hopelijk komt straks het zonnetje nog even door. Het is bij jullie vast een stuk warmer en droger! Geniet weer van vandaag en PROOST op je moeder!
    Liefs Rianne

• 13 Juni 2011 - 06:56

Marja:

Hoi Laura,
    Vast een rot gezicht met die kip.
    Niets voor jouw, zo'n dieren liefhebber.
    Kijk voortaan wel uit met die kaarsen. Goed dat je aan die pan dacht anders moesten jullie buiten gaan slapen.
    Straks ga ik naar de verjaardag van je moeder en nog een beetje van je vader.
    We nemen ook wel een borreltje op jouw.
    Veel plezier nog en groeten van Marja

• 13 Juni 2011 - 19:05

Ruud En Miriam:

Kip het meest veelzijdige stukje vlees ... Is toch juist harstikke lekker zo'n vers kippetje???
    Geintje, snap het natuurlijk wel en voor jou was het helemaal afzien, kan me namelijk nog een paar duizend guppies herinneren ...
    Nog gefeliciteerd met je vader en moeder! We zijn benieuwd naar jullie nieuwe culinaire uitstapje ...

Liefs Ruud en Miriam