Kiambani & Maito - Reisverslag uit Kitui, Kenia van laurainkitui - WaarBenJij.nu Kiambani & Maito - Reisverslag uit Kitui, Kenia van laurainkitui - WaarBenJij.nu

Kiambani & Maito

Door: laurainkitui

03 Juli 2011 | Kenia, Kitui

Jambo iedereen!

Na een week alweer heel wat meegemaakt, dus bij deze weer een update van mijn belevenissen!

Op maandag zijn we met het labteam richting Kiambani vertrokken. In dit dorpje heeft het vorige team waterfilters uitgedeeld, en aan ons de taak deze filters te gaan checken. We werden welkom onthaald, alle families met waterfilters stonden aan het begon van het dorp op ons te wachten. Met zijn allen liepen we alle huizen van de families langs. De mensen waren heel gastvrij en vriendelijk. Ze lieten ons graag hun filters en soms zelfs hun huisjes van binnen zien. De filters zagen er allemaal wonderbaarlijk schoon uit. De families vertelden dat ze heel veel profijt van de filters hadden, en sommige ook minder buikproblemen. Dit verklaart ook wel waarom ze de filters zo goed behandelden en schoonmaakten. Het was heel mooi om te zien hoe dankbaar ze waren voor de filters. Voor ons is schoon drinkwater zo gewoon, maar hier heel waardevol.
We bleven in een nabij gelegen dorpje overnachten, want terug naar Kitui ging niet meer lukken. Ik sliep in een klein hotelletje, niet al te schoon en met een stuk uit mijn matras. Niet ideaal maarja, ik was zo moe dat ik de hele nacht door geslapen heb.
De volgende dag vroeg op om met de matatu naar Kitui terug te gaan. Eerst mijn favorietje ontbijtje, chapati (soort pannekoek) met suiker en chai (melkthee). In de matatu wilde ik graag achterin zitten, hier shaked de matatu het meest bij hobbels en keulen, omdat de matatu dan met zijn achterkant de lucht in vliegt. De rest paste voor dit plekje, waardoor ik alleen tussen de lokale bevolking kwam te zitten. Wat erg gezellig was trouwens, de mensen zijn hier heel vriendelijk en willen graag een praatje met je maken. Ook werd halverwege de rit de hele bus volgestouwd met scholieren. We zagen dat de mensen op straat allemaal verbaast naar het dak van onze bus keken, en toen we stopten zagen we waarom: Er kwamen 34 scholieren van het dak afgeklommen! In Kitui aangekomen ging Thijs door naar het ziekenhuis in Nairobi. Hij had last van buikkrampen en wilde ernaar laten kijken in een goed ziekenhuis.

Woensdag zijn we met z’n vieren, Ex-change- en Sasol medewerkers naar Maito gegaan, een leefgemeenschap midden in de ‘bush-bush’. De community heeft met hulp van Sasol zanddammen gebouwd, en een gebouwtje om de oogst in op te slaan. Sasol is de organisatie waar ik ook voor werk. Na een hobbelige rit werden we warm onthaald door de mensen in Maito. Ze hadden een welkomst dans en zang voor ons, ze waren heel blij met onze komst.. In Maito kregen we aan aantal presentaties over de ontwikkelingen in het dorpje, en ook een rondleiding door het gebouwtje en over het land. Ze maakten zelf handgeweven tassen, welke ze verkochten. Ook werd afscheid van Maito genomen, omdat Ex-change gaat stoppen met stages. Zonder hulp van Ex-change trekt ook Sasol zich terug, en moet Maito op eigen kracht de ontwikkeling voort proberen te zetten. Heel lastig is dat het al een hele tijd niet geregend heeft, in het hele gebied zijn vrijwel alle oogsten mislukt, wat een groot probleem is. Als je ziet hoe zo’n klein dorpje zulke goede ontwikkelingen heeft gemaakt, zie je dat ontwikkelingswerk echt helpt en nodig is. Veel mensen in Kenia willen graag verandering brengen maar hebben daar niet altijd de middelen en kennis voor. Met een duwtje in de rug kunnen ze samen heel wat moois opbouwen.

Die avond zijn we met Sasol en Ex-change medewerkers uit eten geweest bij Parkside Villa. Als een soort afscheids en bedankt-etentje. Het was een lopend buffet met traditioneel eten, erg lekker.

Donderdag was de eerste dag van de week dat we weer gewoon op het lab aan de slag gingen. We moesten dan ook hard werken om onze gemiste dagen in te halen.
Vrijdag kwam Thijs weer thuis, hij had te horen gekregen dat zijn darmflora niet oké was, en moest daarvoor probiotica slikken. Gelukkig dus niks ernstigs.

Gisteravond was er een concert van Ninono in Riverside, de plaatselijke discotheek. Dus dat wilden we natuurlijk wel eens meemaken! Het begon al vroeg, hij zou om 9u optreden. Eerst maar even wat biertjes drinken want toen we aankwamen was ie er nog niet. Wel werd er muziek gedraaid en al snel stond de hele dansvloer vol. Dus ook wij gingen een dansje wagen. Als blanken kregen we vanavond wel érg veel aandacht. Iedereen wilde met ons dansen, en wat in het begin wel grappig was, werd al snel irritant. En Ninono liet maar op zich wachten.. Om half 2 was ie er nog steeds niet. En aangezien we toch niet met rust werden gelaten, hielden we het toen maar voor gezien. Het zou me niks verbazen als die hele Ninono nooit gekomen is, lekker Keniaans XD.

Vandaag zondag dus eerst lekker uitgeslapen. En een paar filmpjes gekeken. Lekker relax dagje dus:).

Jullie horen snel weer van me!
Kwa heri, Laura.

• 03 Juli 2011 - 20:45

Je Zus ;):

Eej lau!!

Jippie, ben ik weer als eerst ;) Klinkt gaaf hoor! Jullie zijn goed bezig daar! Ik ben nu home alone.. De rest is vertrokken naar Kroatië. Kom net met Rian uit Noordwijk vandaan. Was erg gezellig :) Nou, zussie, heel veel succes nog!! Erg leuk om zo elke keer je verhaal te lezen!!

xxx Denise

• 07 Juli 2011 - 20:44

Rianne:

Ha Laura,
    Wel bijzonder om mensen blij te zien met schoon water! Voor ons is dit zo normaal, ik denk je de kraan thuis nu ook minder vaak zo laat lopen als je dit gezien hebt.
    Hier zijn de vakanties ook begonnen. Ik ga morgen heerlijk genieten in Italië! Succes nog met je stage! Geniet van alle leuke feestjes,
    Groetjes Rianne

• 10 Juli 2011 - 11:02

Cobi Van Der Meer:

Hoi Laura
    Leuk om iedere keer je verslagen te lezen. Hier is het erg rustig nu. Simone is op vakantie met een vriendin en Leonie is bij haar vriend dus wij zitten hier gezellig met zijn tweeen zondag te vieren. Wel lekker want nou kon ik je verslag weer eens lekker rustig doorlezen. Toch weer een cadeautje iedere keer. Een real life reportage uit Kenia. Gaaf hoor jij maakt van alles mee terwijl wij hier rustig zondag vieren met een krantje.
    Dikke kus uit holland van je peetoom en tante

• 12 Juli 2011 - 14:25

Miriam:

Wat een belangrijk werk doe jij zeg. Je verhalen brengen me geregeld weer naar de realiteit van het leven. Bedenk me net dat het al best snel gaat, je verblijf in Kenia. Wanneer kwam je ook alweer terug?
    Ruud en ik hebben na dit weekje lekker vakantie. Heerlijk!
    Succes met je verdere werkzaamheden en ontwikkelingen, blijft leuk om je verhalen te lezen.
    Liefs