Matatu - Reisverslag uit Kitui, Kenia van laurainkitui - WaarBenJij.nu Matatu - Reisverslag uit Kitui, Kenia van laurainkitui - WaarBenJij.nu

Matatu

Door: laurainkitui

04 Juni 2011 | Kenia, Kitui

Jambo!

Afgelopen zondag zijn we met het hele labteam vertrokken richting MPC South. Dit is een plaatsje behoorlijk ver van Kitui vandaan, waar we watersamples gingen verzamelen. Ons vervoer naar het dorpje toe was de Matatu. Omdat dit al een fenomeen opzich is zal ik 'm even beschrijven.

De matatu is de bus in Kenia. Maar, stel je niet zo'n bus voor als dat we in Nederland hebben. Deze bus is kleiner, warmer, drukker en gammeler. Dan de vertrektijd. Onze matatu vetrok tussen 11 en 1, precieze tijd onbekend. Dus als je 'm zeker weten wilt halen, moet je dus om 11u op matatu-station zijn. Als de matatu vol is vetrekt ie. En dan niet gewoon vol, maar echt stámpvol! Geloof me, er kunnen ruim 70 mensen in zo'n klein busje. En niet alleen mensen trouwens, maar ook kippen, geiten.. Het dak wordt volgeladen door een paar bagagemannen. Op het moment van vetrek staan deze mannen nog gewoon op het dak, of hangen aan de zijkant van het busje. Bij ons kwam er opeens, toen de matatu al in volle vaart onderweg was, een man door ons raampje naar binnen klimmen. Zo bizar! Voor gaten of hobbels stopt de matatu niet, en gezien de weg heel slecht is, zorgt dit voor een constant shake-effect. Soms zo erg dat je echt gewoon letterlijk de lucht invliegt;). Eén hobbel was zo hoog, dat de hele bus van zijn stoel gelift werd, en zelfs de kenianen begonnen te gillen!:O Aan het plafond zijn speakers gespijkerd, waar vrolijke afrikaanse muziek uitklinkt. En regels zijn: Kinderen staan voor iedereen op, en mannen voor vrouwen. Met een beetje geluk staan ze voor jou als 'mzungu' ook op;). Ons ritje duurde in totaal 6u.
Kortom, een hele belevenis zo'n ritje!

In Ithuka brachten we de nacht door in een gasthuis. Hier was geen stromend water en de matrassen waren doorgezakt. Ook werden een aantal van ons vergezeld door kakkerlakken.. De volgende dag reisden we door naar MPC south (Ja, weer de matatu). Hierna ook nog een klein uurtje lopen, wat niet zo erg was, want de omgeving was super mooi! Onze samples hebben we verzameld bij zanddammen. Deze dammen zijn gebouwd om zand en regen tegen te houden wat van de berg stroomt. Bij de zanddammen zijn wat putten met water aanwezig, dit water moesten we onderzoeken. Na de lange wandeling gingen we weer terug met de matatu naar Ithuka. Helaas hadden we geen geluk, we moesten nog 1,5 uur op de matatu wachten! Tijdens het wachten werden we ook nog overvallen door een gevaarlijk beestje. Toen een van de Keniaanse studenten een boomstam op wilde tillen om op te gaan zitten, kwam er opeens een slang onder vandaan! Iedereen rende weg, de slang mocht dan niet groot zijn, maar wel zeer giftig. Gelukkig liep het goed af.
Terug in Ithuka gingen we lekker lunchen. Iedereen had behoorlijk honger gekregen van de inspanningen. Het restaurantje had alleen nog maar pilau (rijst). Maar dit namen we maar voor lief, als we maar wat konden eten! Maar helaas, ik had m'n eten nog niet, of ze kwamen vertellen dat ook de pilau op was. Toen moesten we onze borden eten delen. Na het eten nog maar een lekkere mango op de markt gekocht, die zijn hier echt heerlijk:)!
Dinsdag gingen we weer terug richting Kitui. Iedereen had toch wel een beetje heimwee gekregen, we hebben het zo slecht nog niet in ons huisje hier!
De rest van de week deden we analyses op het lab, tenminste, de dagen dat we konden werken. Woensdag was een vrije dag, omdat dit een Keniaanse feestdag was. En donderdag hadden we geen stroom, waardoor we aan het eind van de ochtend naar huis moesten. Vrijdag hebben we ook nog een meeting gehad met alle studenten die in Kenia een project hebben. Iedereen gaf een presentatie over het werk wat ze deden, en wat ze tot nu toe bereikt hadden. Dit was wel erg leuk om te horen, er zijn zoveel goede projecten aan de gang!
Nu is het lekker weekend! Dus we gaan vast weer wat gezelligs doen:). Jullie horen snel weer van me!

Kwa Heri,
Xx Laura.

• 04 Juni 2011 - 09:48

Pauline:

Laulalaaa wat een avonturen! Ik vroeg me gister nog af hoe het ging met je omdat ik al lang geen nieuw verslag meer had gezien,hihi. Maar alles is goed zo te lezen, leuk!!!! X

• 04 Juni 2011 - 09:52

Maude:

Hey Laura! Wat een gave verhalen en mooie foto's zeg! Je maakt een hoop bijzondere dingen mee.. Geniet ervan!
    Liefs Maude

• 04 Juni 2011 - 10:12

Denise:

Eej zussie!! Haha, lachen hoor, zo'n matatu! Ik herken het uit het boek van de blanke masai ;) Marlène is daar nu ook al in aan het lezen en mam en ik hebben ze alledrie al uit! Klinkt heel gaaf allemaal wat je meemaakt!!

xxx je zus

• 04 Juni 2011 - 11:03

Miriam:

Heej nichie,
    Jeetje wat een ervaring met zo'n matatu, en nog wel 6 uur lang ..
    Fijn om je zo te mogen volgen en die foto's maken het helemaal compleet!
    Liefs Miriam

• 04 Juni 2011 - 19:04

Taante Ria:

hier zijn wij lisse nederland.
    Heb je even niet gevolgd maar ben er weer. grappig om te lezen dat de bus komt waar je dan zo lang op moet wachten, dat kan je je eigen hier niet voor stellen.
    maar fijn dat we je kunnen volgen daar in kenia.
    doe de olifante de groeten van ons het zijn prachtige beesten.
    veel liefs ome loek dikke kus tante Ria......

• 04 Juni 2011 - 20:34

Cobi Van Der Meer:

Hoi Laura
    Raar idee dat daar zelfs geen rijst meer te krijgen is. Hier gaan we naar Mac donalds of een andere eettent en je kunt krijgen wat je wilt. Ook wel eens goed om beperking mee te maken dan waardeer je alles weer.
    En wij ook als we je verslag lezen.
    Dikke kus van je Tantetje

• 05 Juni 2011 - 12:37

Greetje:

Hooi piepelooi! Je vertelt het allemaal zo leuk! t zou zo een boekje kunnen worden XD Ik zie jullie al helemaal staan in de busje, allemaal op elkaar gepropt, hobbelend. Echt jullie maken wel een hoop mee, echt super gaaf!! xx

• 08 Juni 2011 - 07:39

Willy:

Komisch hoor zo'n bus. Hier zou die al tien keer van de weg gehaald worden.OP de foto zie je iedereen zo relaxt staan wachten.Nee...dat kun je je bij ons niet voorstellen.waar maken we ons druk om. Hakuna Matata, liefs mama

• 11 Juni 2011 - 14:48

Rianne:

Hou je maar goed vast in die matatu!
    En heb je al een beetje kunnen trainen daar? Hoeveel baantjes heb je al kunnen zwemmen? Kan me voorstellen dat het best lekker is daar in een watertje te springen. Kan dat ook? Liefs Rianne