Karibu Kenia! - Reisverslag uit Kitui, Kenia van laurainkitui - WaarBenJij.nu Karibu Kenia! - Reisverslag uit Kitui, Kenia van laurainkitui - WaarBenJij.nu

Karibu Kenia!

Door: laurainkitui

Blijf op de hoogte en volg

06 Mei 2011 | Kenia, Kitui

Maandag
Vandaag is het zover! Eindelijk naar Kenia! Ik heb er heel lang naar uitgekeken, en nu gaat het dan eindelijk gebeuren:)! Vanmorgen vroeg op om naar het vliegveld te gaan. Ik had ook een uitzwaaiploeg, papa, mama, maarten, denise, marcel, marlene, miriam en ruud. Heel gezellig:). Om half 10 gingen we door de douane heen (natuurlijk na uitgebreid uitgezwaaid te zijn:P). Spannend hoor! Dit is mijn eerste x vliegen dus ik ben benieuwd.
Om half 12 gaan we de lucht in, wat een ervaring! Gelukkig heb ik helemaal geen last van me oren, dus kan ik zeker van het opstijgen genieten. Heel bijzonder hoe zo’n gevaarte de lucht in komt. De vlucht was heel relaxed, we hadden een brede keuze aan films en zelfs de nieuwste. We hoefden ons dus niet te vervelen. Ook kregen we lekker eten dus we zaten helemaal goed.
Om ongeveer kwart over 8 landde we in Nairobi. Het was donker dus vanuit het vliegtuig konden we alleen de lichtjes zien. Op het vliegveld wachtten Faith, Sammy en Jouseph ons op, zij werken voor Sasol. In een busje werden we naar ons gasthuis (‘Tropical bush house’) gebracht. Onderweg zag ik opmerkelijke dingen: mensen fietsen en lopen over de snelweg, het verkeer gaat hier andersom, en sommige bomen zaten helemaal vol met gele papegaaien. Super gaaf! :)
Ons gasthuis ziet er mooi uit. Ik slaap samen met Iris op de kamer, en de jongens bij elkaar.De eerste avond had ik heel veel zin in een douche, dus besloot ik er meteen maar eentje te nemen. Een warme douche wat een luxe! Later hoorde ik dat deze douche mij had kunnen elektrocuteren, dus de douche is niet voor herhaling vatbaar XD. Maargoed ik was lekker schoon, dat wel;).
Hierna lekker snel naar bed want morgen wordt ook weer een drukke dag!
Dinsdag
Vandaag gaan we lekker de toerist uithangen! Maar eerst lekker ontbijten met banaan, papaya, watermeloen en daarna geroosterd brood met ei en een worstje. Best lekker. Tijdens het ontbijt hebben we Faith nog wat Nederlandse woordjes geleerd, zoals ‘lekker’, ‘lekker ding’, ‘lekker kontje’, ‘slaap lekker’ en ‘goed’. Alleen het verschil tussen ‘lekker’ en ‘goed’ is nog wat lastig.
Na het ontbijt gaan we op pad. Als eerst brengen we een bezoek aan de baby olifanten, deze hebben hun moeder verloren dus het zijn weesjes. Onderweg hiernaar toe zien we bavianen langs de weglopen, heel gaaf! De olifanten zijn heel schattig en indrukwekkend om te zien. We kunnen ze ook aaien, eentje begon aan mijn teen te snuffelen met zijn slurfje, te schattig. Er wordt verteld dat ze het geld van deze bezoekjes aan de olifanten opvoeding besteden. Op deze manier kunnen de olifanten als ze sterk genoeg zijn weer terug in het wild. Een heel mooi initiatief.
Daarna gaan we naar de giraffen. En alsof het de normaalste zaak van de wereld is, kun je ook deze aaien en voeren. Er zijn heel wat kiekjes gemaakt van ons met de giraffen:).
Heel bijzonder om al deze mooie beesten van zo dicht bij te kunnen ervaren. Niet te beschrijven hoe immens dit is.
Na deze bezoekjes gingen we nog langs de Masai. Deze geven een voorstelling met muziek, dans en zang. Maar voor de voorstelling gingen we eerst nog even lunchen. Bij ons tafeltje hadden we een prachtig uitzicht over de bushbush. Ik bestelde beef stew met chapatti, een lokale lekkernij. En eindelijk hoorde ik het ook eens van iemand anders: Eten smaakt lekkerder als je het met je handen eet! Ik wist het:). Na het eten gaan we naar de voorstelling. Deze was heel mooi om te zien, de Masai droegen hun traditionele kleding. De muziek was heel mooi en vrolijk, ze zongen ´Welkom in Kenia´ voor ons (‘Karibu.. nog wat:P’). Op het eind mochten we nog met ze meedansen.. Nou, doe die heupen maar eens na! Maar het was wel heel grappig.
Vanavond eten we beef met rijst, in het gasthuis. Morgen zullen we op weg gaan naar Kitui. Daar heb ik ook wel heel veel zin in, ben benieuwd waar ik de komende 3 maanden zal wonen!

Woensdag
Vandaag gaan we richting ons huisje in Kitui!:) Weer vroeg uit bed vandaag, want we moeten ook nog even naar Nairobi, langs Sammy’s office (tourist office), en SIM-kaarten kopen. Sammy vertelde ons dat we hem altijd om hulp konden vragen, ook voor onze vakantie. En we mochten altijd langs zijn office komen als we dat wilden. Toen we ook onze SIM-kaarten binnen hadden, gingen we met Patrick en Faith op weg naar Kitui. Dit was nog een behoorlijke rit! Onderweg kwamen we leuke dingen tegen: een man was zijn handen en armen aan het wassen in een plas regen op de oprit van de snelweg, ze steken hier hun hand uit het raampje van de auto om hun richting aan te geven, aasgieren zijn de kraaien van Nairobi, je ziet ze overal. En ook, wegen en stoepen worden schoongemaakt met bezem en een plankje. Leuk om te zien:).
Onderweg hebben we in Machakos geluncht. Daarna zijn we doorgereden naar Kitui. Hier waren we rond 3u. In ons huisje troffen we de vorige groep Nederlandse studenten aan, Rachel, Laura, Rick, Adriaan, Mick en Stefan. Hun zouden de volgende dag op vakantie gaan, maar eerst lieten ze ons nog even in sneltreinvaart het lab zien. We zijn niet echt ingewerkt, ze hebben alleen gezegd waar alles staat enz, dus hoop dat alles goed komt op het lab. Het lab was klein maar fijn, en het is een beetje improviseren, maar daar hou ik wel van:).
We gingen ook met z’n allen nog even kitui in, om boodschappen te doen en te eten. We aten bij ‘Flavours’, op het balkon. Hier at ik weer fijn favoriet, chapati, een soort pannekoek. In totaal was ik ongeveer €1,20 kwijt voor uit eten, echt bizar!
Na het eten gingen we in een gasthuis slapen, met een privé kamer! Dat was wel heel erg relaxed. Dus ik heb wel lkkr geslapen:).
Donderdag
Vandaag vroeg op, want we moesten voor 8 uur weer bij Chambi house zijn, zodat we de sleutel over konden nemen van het vorige team. Eerst hadden we lekker met z’n allen ontbijt, natuurlijk weer met papaya, en melk-thee. Om half 8 kwam de taxi ons ophalen die ons naar Chambi house bracht. Hier waren de anderen al druk met inpakken. Big Sammy kwam ze om half 9 ophalen en we hebben ze uitgezwaaid. Nu is het officieel ons huisje:D! Om 9u kwamen de Keniaanse studenten, met hun gaan we vandaag een rondje door Kitui lopen. Jane en Safari worden onze teammates voor biologie. Het was erg leuk om door de stad te lopen, je ziet zoveel dingen gebeuren op straat. Constant worden we nageroepen met ‘mzungu! Karibu!’ (‘ Blanke! Welkom!’). Wel grappig. Sommige mensen willen ons ook aanraken en handjes geven, omdat ze het zo bijzonder vinden een blanke te zien. Jane vertelde me dat ze heel blij zijn dat we hier zijn om te helpen. Onderweg liepen we langs een schooltje. De kinderen achter het hek werden heel enthousiast toen ze ons zagen. Ze renden naar ons toe en zongen: ‘How are you?! How are you?!’ We maakten een foto van ze en lieten deze zien, ze renden gillend en lachend weg XD. Over de markt was het ook heel appart om te lopen. Heel druk en chaotisch! Overal kippen en geiten. Als lunch aten we weer bij ‘Flavours’, ik at samosa, een bladerdeegflapje met gehakt. Hierna kochten we een dongel (na een hoop heen en weer gebel en gesjoemel met codes en wachtwoord kregen we hem eindelijk mee). Toen nog even boodschappen gedaan, gelijk maar flink water ingekocht (15ltr). Toen we thuiskwamen eerst maar eens een grote schoonmaak! Lekker het huisje opgefrist. Aan het eind van de middag begon het opeens keihard te stortregenen! Dus al snel stonden we in onze bikini met shampoo buiten te douchen. En aangezien we ook nog een emmer was hadden staan, gingen we die ook gelijk met regenwater uitspoelen. Lekker ecologisch:). We trokken heel wat bekijks van onze buren! Ook maar gelijk de was op gehangen, het regende nog wel, maargoed het was toch al nat;). En na het doucheritueel was het tijd voor het scheerapparaat! Thijs en wigle gingen goed kort. Toen ik begon aan Thijs zijn haren, stonden er al snel een paar kindjes bij die het heel interessant vonden. Toen ik ze het scheerapparaat gaf vonden ze dat heel leuk! Al snel stond er een hele horde kinderen om ons heen die allemaal even wilde scheren en op de foto wilden, zo schattig!
Na het scheren lekker spaghetti gegeten, en mango en appel. Na het eten even op m’n kamer gezeten en het kaarsje gebrand. ’S Avond nog met z’n allen ‘The social network’ gekeken, en daarna lekker slapen!
Vrijdag
Vandaag hebben we een meeting met de teammates en Faith, om onze stage te bespreken. Dus nu hebben we al onze weken ingepland en weten we wat we gaan doen de komende maanden:). Tussendoor hadden we ‘tea-time’, dit was een heel uur lang!XD Dat is weer eens wat anders dan het kwartiertje in Holland;). Er was lekker melk-thee:).
Na de meeting gingen we terug naar de stad omdat onze dongel het niet doet. Dit keer hadden we versterking van Safari gevraagd, zodat hij ons kon helpen in de winkel. Weer stonden we lang te wachten, maar na een uur hadden we eindelijk verbinding! Tja, alles gaat nou eenmaal niet zo snel hier in Kenia, maar dat went;). Ik ben heel blij dat ik nu wel internet heb, lekker skypen en mijn sponsors het beloofde berichtje sturen:). En natuurlijk eindelijk wat van me laten horen op deze site. We liepen ook nog even over de markt, iedereen wil dat we wat van ze kopen! Want bij hun geldt mzungu = geld. Deze markt was heel leuk om te zien en het fruit en groenten zagen er lekker uit, dus we gaan nog wel eens wat halen daar.
Vanavond lekker rijst met bonen eten. Morgen is het weekend dus we gaan lekker uitslapen en leuke dingen doen!!

Jullie horen snel weer van mij!
xx Laura

  • 06 Mei 2011 - 18:56

    Lisanne:

    Klinkt alsof je er al weken zit! Leuk geschreven! :)

  • 06 Mei 2011 - 20:04

    Pappa:

    Hoi Laura,

    Wat leuk om het begin van je avontuur te horen. Die electrocutie...ben blij dat ik dat achteraf lees...dus ga lekker maar buiten een douche nemen als het regent....tot skypes.

  • 06 Mei 2011 - 20:19

    Joyce Van Dijk:

    Hee Laura,
    Leuk om je eerste verhalen te lezen, klinkt alsof je een hele leuke tijd gaat hebben:)
    xx

  • 06 Mei 2011 - 20:39

    Jan Clemens:

    Was al een beetje jaloers, wordt steeds erger.. "Een geweldige ervaring" lijkt nog zwak uitgedrukt.

  • 06 Mei 2011 - 21:10

    Cobi Van Der Meef:

    Hoi Laura
    Leuke verhalen. Je moet alleen wel je fototoestel even aan een ander geven.
    Ik wil je wel eens op de foto zien tussen de olifanten en giraffen. En kijk een beetje uit met dat scheerapparaat, want voor je het weet vinden ze het ook nog leuk om jou kaal te scheren.
    Groetjes Cobi

  • 07 Mei 2011 - 06:45

    Lisette:

    Hee Laura, leuk om je verhalen te lezen. Klinkt allemaal heel erg leuk! Geniet ervan en heel veel plezier! xx

  • 07 Mei 2011 - 06:45

    Yvonne Van Den Berg:

    Hee Lauw!
    Klinkt echt super gaaf allemaal! En zo leuk geschreven! Verheug me al op je volgende verhalen en beleefde avonturen! Heel veel plezier nogmaals! ;)
    xx

  • 07 Mei 2011 - 08:40

    Rianne:

    He Laura! Wat gaaf zeg. Het lijkt wel of je er al heel lang bent zo veel heb je eigenlijk al meegemaakt. Bijzonder hé zo ver van huis! Jij gaat het vast en zeker heel leuk krijgen en wij leven allemaal met je mee door die fantastische verhalen van je te lezen! Tot horens! Liefs Rianne

  • 07 Mei 2011 - 10:01

    Denise:

    Heej zussie!!

    Wow, wat super gaaf zeg! Kan bijna niet geloven dat je daar tussen die olifanten zit, haha! Je verhaal klinkt echt super gaaf!!! Hier in NL is ook alles goed. Lekker weertje! Maar helaas is onze vakantie bijna voorbij. Maandag weer gewoon werken! Geniet ervan en ik ben benieuwd naar je volgende berichtje :)

    xxx Denise

  • 07 Mei 2011 - 11:23

    Willy:

    Hoi Laura,
    We keken uit naar je 1ste berichtje.
    Wat super om te lezen dat je het zo naar je zin hebt..Wat leuk dat je ook zo aanspraak hebt met de mensen in het dorp.
    Schattig die kindertjes!
    Hé meid heel veel succes,lekker genieten, groetjes aan je reisgenoten!!
    We denken aan je!!
    Liefs mama


  • 07 Mei 2011 - 13:27

    Opa En Oma:

    Wat een geweldige leuke foto's..en de omgeving...en alles er omheen wat jullie doen. Je douchen je gewoon in de regen. Alles heel anders dan thuis. Opa is naar de voetbal....die zal vanavond wel even kijken op internet. Piet en Willy zijn even op de koffie want morgen is het ook moederdag. En verder gaan we morgenmiddag allemaal naar Ingrid..want Britt is jarig...en daar vieren we allemaal moederdag. Groetjes..en veel liefs Opa en Oma.

  • 07 Mei 2011 - 17:13

    Marlene:

    Heee Rimboeganger,

    Echt super vet me zussie daar helemaal aan de anderen kant van de wereld in de rimboe tusse de olifanten en de giraffe :D heeel leuk om te horen wat je daaar allemaal beleefd heb. En echt wat voor jou lekker met je hande ete haha :D echt superrr schattig al die kleine kindjess!
    En heb je al leuke berichtjes uit je postzak gelezen?

    Doe de groetjes daar in de rimboee! :D
    Dikke negerzoen van je zus

  • 08 Mei 2011 - 07:12

    Greetje:

    Heee Laura!

    Wat leuk om wat van je te lezen! Het klinkt echt al super gaaf allemaal. En die foto's zijn ook echt super. Mijn moeder staat trouwens ook al helemaal te springen om je berichtje te lezen, want die herkent vast ook veel dingen uit Kenia. ;)
    Xxxxxxx

  • 08 Mei 2011 - 07:43

    Carola Heemskerk:

    Zelf ben ik ook in kenia geweest op bezoek bij mijn broer in Kiambu. Het is alsof je zelf even terug bent daar en ik kijk alweer uit naar je volgende verhalen. Heb je al een wagen gezien met levende kippen op het dak vastgebonden aan hun pootjes? Alles is zo anders daar he, de geuren kleuren en als je jou verhaal zo leest dan voel ik dat afrika een beetje in me is gekropen daar en is blijven zitten je neemt je ervaring daar mee in je en het vormt je, ik wens je heel veel mooie ervaring toe groejes van Greetjes moeder

  • 08 Mei 2011 - 13:47

    Paulili:

    Laulala!
    Superleuk om te lezen allemaal, je klinkt heel enthousiast erover en dat kan ik me goed voorstellen!
    Ben benieuwd naar je komende week, ik zal je verhalen blijven lezen! :)
    xx

  • 08 Mei 2011 - 14:45

    Antoinette:

    Hoi Laura, ziet er allemaal heel gezellig uit. Het lijkt of je er al heel lang zit zoveel heb je al gedaan.
    Volgens mij neem je geen ..... mee in je koffer maar een olifantje :)

    groetjes en geniet ervan

  • 08 Mei 2011 - 19:48

    Corrie:

    wat leuk om te horen hoe je het hebt..groetjes corrie en piet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 15 Jan. 2011
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 13001

Voorgaande reizen:

02 Mei 2011 - 22 Augustus 2011

Stage in Kenia

Landen bezocht: